برنامه واشنگتن برای بازار جهانی تراشه‌

اندیشکده مطرح آمریکایی به بررسی این موضوع پرداخت که توسعه صنعت تولید نیمه هادی‌ها در ایالات متحده با قانون جدید تراشه‌ها، چگونه قادر می شود اقتصاد آمریکا و رقابت در بازار جهانی را تغییر دهد.

به گزارش تحریریه، شورای روابط خارجی ایالات متحده (CFR) به تازگی به ارزیابی قانون جدیدی در ایالات متحده در زمینه نیمه هادی و تراشه ها پرداخته و نوشته است:

قانون تراشه‌ها و علم (The CHIPS and Science Act) به دنبال احیای صنعت نیمه هادی ایالات متحده به دلیل نگرانی های فزاینده از منازعه چین و تایوان است. پول آن به کجا می رود و تلاش ها چگونه انجام می شود؟

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۲، «قانون ایجاد مشوق های مفید برای تولید نیمه هادی ها و علم» را امضا کرد. این قانون صدها میلیارد دلار به سمت تقویت تولید داخلی فناوری‌های پیشرفته مانند نیمه‌رساناها - که به ریزتراشه‌ها یا تراشه‌ها نیز معروف هستند، اختصاص می‌دهد. از زمان تصویب آن قانون، شرکت های خصوصی نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری اضافی را در صنعت تراشه ها و سایر لوازم الکترونیکی اعلام کرده اند. آریزونا و چندین ایالت دیگر آماده تبدیل شدن به پایگاه نیمه هادی شده اند، اما اجرای این قانون با تاخیر، کمبود کارگر و چالش های دیگر مواجه است.

وظیفه این قانون چیست؟

این قانون تقریباً ۲۸۰ میلیارد دلار - ترکیبی از یارانه های مستقیم و مشوق های مالیاتی – را برای بخش فناوری اختصاص می دهد. بیش از ۷۰ میلیارد دلار از این مبلغ برای صنعت تراشه، از جمله سرمایه گذاری در تولید با فناوری پیشرفته، تحقیق و توسعه علمی (R&D) و توسعه نیروی کار درنظر گرفته شده است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده بیشتر این مبالغ را در یک دوره پنج ساله به صنعت خصوصی توزیع می کند. مبالغ کمتری از طریق وزارتخانه های دفاع و امور خارجه برای تأمین مالی تحقیقات و آموزش و رسیدگی به مسائل زنجیره تأمین جهانی در نظر گرفته می شود. در همین حال، اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری نیمه هادی هم به ارزش تقریباً ۲۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ به اجرا در می آید.

برنامه واشنگتن برای بازار جهانی تراشه‌ها

چرا ایالات متحده روی تراشه ها سرمایه گذاری می کند؟

قانون تراشه ها (CHIPS) بخشی از تلاش بزرگ‌تر دولت برای ایجاد شغل، احیای زنجیره‌های تامین داخلی و افزایش تولید این فناوری‌های حیاتی ایالات متحده است.

با وجود ایالات متحده در سال ۱۹۹۰ نزدیک به ۴۰ درصد از عرضه نیمه هادی جهان را در اختیار داشت، این کشور اکنون تنها حدود ۱۲ درصد این کالا را تولید می کند که هیچ یک از آن ها از نوع پیشرفته آن نیستند. در مقابل، بیش از نیمی از تمام نیمه هادی ها و حدود ۹۰ درصد از پیشرفته ترین تراشه های جهان در تایوان و بهطور عمده توسط غول این صنعت تولید کننده نیمه هادی تایوان (TSMC) ساخته می شوند.

تراشه‌ها برای زندگی مدرن بسیار مهم هستند و در طیف وسیعی از محصولات از جمله ماشین‌ها، رایانه‌ها، تلفن‌ها و سیستم‌های تسلیحاتی کاربرد دارند. اختلالات عرضه این کالا در طول همه‌گیری کووید-۱۹ اقتصاد جهانی را ترساند و این نگرانی‌ را تشدید کرد که درگیری احتمالی چین و تایوان می‌تواند دسترسی غرب به بازار تراشه‌ها را فلج کند. به طور کلی، ترس فزاینده ای وجود دارد که عقب ماندن از چین در چنین فناوری های حیاتی، امنیت ملی و رقابت اقتصادی ایالات متحده را تضعیف کند.

هریس و ترامپ چه سیاست صنعتی را دنبال می کنند؟

هر دو حزب بزرگ جمهوریخواه و دموکرات توجه خود را بر تولید تراشه های مهم یا به عبارت بهتر پرچمدار ایالات متحده متمرکز کرده اند. کامالا هریس به عنوان معاون رئیس جمهور، حمایت خود را از قانون تراشه ها، تحت سیاست صنعتی گسترده تر بایدن ابراز کرده است. این قانون با حمایت قابل توجه جمهوری خواهان به تصویب رسید. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری خود از تسلط تایوان بر صنعت نیمه‌رسانا انتقاد کرد و خواستار محدود کردن صادرات تراشه‌ها و تجهیزات ساخت تراشه به چین شد و تاکید داشت؛ دولت بایدن کنترل‌های خود بر آنها را تشدید کرده است.

با این حال، فشار برای احیای صنعت تراشه منتقدان خود را دارد. برخی از شکاکان جمهوری خواه می گویند علیرغم تلاش های این لایحه برای جلوگیری از ورود سرمایه گذاری به چین، حفره های بزرگی در دیوارهای آن وجود دارد. سایر محافظه کاران هزینه هنگفت لایحه را هدف قرار دادند و آن را "دستورالعمل شرکتی" نامیدند و استدلال کردند که این هزینه ها باعث بدتر شدن تورم می شود. در همین حال، حامیان ضد انحصار نگران هستند که این تلاش ها باعث تعمیق یکپارچگی انحصاری در صنعت فناوری شود و برخی از قانونگذاران نگرانی هایی را در مورد اثرات زیست محیطی تاسیسات جدید عظیم مطرح کرده اند که تشنه انرژی هستند.

سرمایه گذاری ها به کجا می رود؟

وزارت بازرگانی تا کنون بیش از ۳۲ میلیارد دلار یارانه قانون تراشه و تقریبا ۲۹ میلیارد دلار وام را به هفده شرکت در شانزده ایالت اختصاص داده است. این یارانه‌ها شرکت‌های دریافت‌کننده را ترغیب کرده است تا نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اضافی را اعلام کنند، که به گفته کاخ سفید، این بارنامه ایالات متحده در مسیر تولید نزدیک به ۳۰ درصد از عرضه جهانی تراشه‌های پیشرفته تا سال ۲۰۳۲ قرار خواهد گرفت.

بزرگترین سرمایه گذاری های اعلام شده در تعداد انگشت شماری از ایالت ها متمرکز شده اند و بیشتر آن ها به وسیله غول های فناوری اینتل، میکرون، سامسونگ و شرکت تابعه TSMC در ایالات متحده اجرا می شوند.

برنامه واشنگتن برای بازار جهانی تراشه‌ها

آریزونا مرکز این تلاش است و دولت بیش از ۱۵ میلیارد دلار به اینتل و TSMC برای ساخت پنج کارخانه جدید ساخت نیمه هادی در این ایالت ، که معمولاً به عنوان fabs شناخته می شود، اختصاص داده است. مقامات می گویند که این امر باعث ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خصوصی دیگر می شود. «سالی مورتون» استاد دانشگاه ایالتی آریزونا، به نشریه آریزونا ریپابلیک گفت: «ما واقعاً نه تنها آماده هستیم که مرکز تولید تراشه، بلکه مرکز تحقیق، توسعه و نمونه‌سازی اولیه باشیم.

سایر دریافت کنندگان اصلی بودجه عبارتند ایالت های آیداهو، نیویورک، اوهایو، اورگان و تگزاس هستند. Micron قرار است علاوه بر برنامه قبلی ۱۰۰ میلیارد دلاری "مگافاب" این شرکت در نزدیکی سیراکوز، بیش از ۶ میلیارد دلار برای تاسیسات جدید در آیداهو و نیویورک دریافت کند. شرکت تراشه ساز GlobalFoundries همچنین ۱.۵ میلیارد دلار تسهیلات برای فعالیت در نیویورک و ورمونت دریافت خواهد کرد، در حالی که در تگزاس، سامسونگ قرار است ۶.۴ میلیارد دلار بابت کارخانه های جدید و مراکز تحقیق و توسعه دریافت کند.

این برنامه چگونه می توانند بر اقتصاد محلی تأثیر بگذارند؟

شرکت‌های فناوری می‌گویند که قانون تراشه ها کمک‌های مطلوب آن‌ها را برای اقتصادهای محلی افزایش می‌دهد. شرکت اینتل در بیش از چهار دهه فعالیت در آریزونا، بیش از ۳۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است، که سالانه تقریباً ۹ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایالت کمک می کند و به طور مستقیم از دوازده هزار شغل حمایت می شود. وزارت بازرگانی تخمین می زند که یارانه های مربوط به تراشه ها بیش از ۱ میلیارد دلار در توسعه زیرساخت های محلی و حدود ۳۲ میلیون دلار برای کارآموزی نیمه هادی ها و سایر برنامه های توسعه نیروی کار کمک خواهد کرد.

وعده ایجاد مشاغل پردرآمد و با مهارت بالا، دلیل اصلی قانون بوده است. صنعت نیمه هادی در دهه های اخیر صد هزار شغل را از دست داده است و برخی از اقتصاددانان می گویند انتظار می رود کارخانه های جدید با بودجه تراشه ها بیش از چهل هزار شغل جدید تولیدی را در سراسر کشور ایجاد کنند. برای نمونه، در نیویورک، Micron می‌گوید مگافاب جدید آن به طور مستقیم ۹ هزار نفر را استخدام می‌کند و از ده‌ها هزار شغل دیگر در کل جامعه پشتیبانی می‌کند.

با این حال، برخی از منتقدان می‌گویند که وعده‌های رشد مشاغل می‌تواند گمراه‌کننده باشد و برآوردهای خوش‌بینانه اخیر در مورد مشاغل فناوری که یارانه گرفته اند، ثابت مانده است. برخی دیگر می گویند که پیچیدگی های تولید نشان می دهد که احیای صنعت نیمه هادی در ایالات متحده چندان کار آسانی نخواهد بود. هم اینتل و هم TSMC به هزینه های بالا و کمبود کارگران ماهر برای تاخیر در ساخت این کالا اذعان دارند.

با وجود مشکلات، بسیاری از کارشناسان قانون تراشه ها را نقطه عطفی در کاهش آسیب پذیری های زنجیره تامین می دانند. آنها می گویند که همراه با سرمایه گذاری های مشابه و کنترل صادرات توسط متحدانی همچون ژاپن و اتحادیه اروپا، اقتصاد جهانی بهتر می تواند خود را از هر گونه شوک مرتبط با چین مصون نگاه دارد، گرچه آنها پیش بینی می کنند که تایوان احتمالاً موقعیت مسلط خود را در این صنعت برای دهه ها حفظ خواهد کرد.

پایان/

۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =